ODTÜ TEKNOKENT

Tren kazaları yerli sistemle engellenecek

ODTÜ TEKNOKENT şirketi Enekom tarafından geliştirilen Demiryolları Ray Kırıklarını Algılam...

Tarih 16.07.2018

ODTÜ TEKNOKENT’te faaliyet gösteren Enekom tarafından geliştirilen Demiryolları Ray Kırıklarını Algılama Sistemi (RailAcoustic) başarıyla sonuçlanan testlerin ardından kullanılmaya başlanıyor. Sistem, ray üzerinde belirli bir frekansta oluşturulan titreşimin, biri uzakta olmak üzere 2 noktadan algılanması prensibiyle çalışıyor. Ray üzerinde tamamen elektromekanik yöntemle çalışan sistemde, bir taraftan raya titreşim verildikten sonra eşzamanlı olarak diğer bir noktadan bu titreşim sinyali okunuyor.

Sağlam rayla kırık veya çatlak taşıyan rayın 2 nokta arasında taşıdığı titreşim sinyal verileri arasındaki fark ve hatalı bölgeden yansıyarak geri gelen sinyal, sistemin hassas algılama elektroniği tarafından algılanıyor ve sonuç fiber optik iletişim hattı üzerinden kontrol merkezine taşınıyor. İlk seviye sistem performans testleri Ankara-Konya Hızlı Tren Hattı’nda başarıyla gerçekleştirilen RailAcoustic ile raylarda kırık veya çatlak olup olmadığı güvenli şekilde algılanabiliyor.

Hindistan’ın da umudu oldu

Buluşlarının tren kazalarına çözüm arayan Hisndistan’ın ilgisini çektiğini ve bu ülkeye davet edildiklerini anlatan Gökmen, Hindistan Ulaştırma Bakanı ile görüşmeler gerçekleştirdiklerini dile getirdi. Gökmen, Hindistan ile temel bir prensip anlaşması sağladıklarını ve çalışma noktasına geldiklerini vurguladı.

Demiryollarındaki risklerin azaltılmasına yönelik olarak TCDD ile geçen yılın ortalarında başlayan görüşmeler sonucu açılan ihaleyi kazanarak bu yılın Nisan ayında sözleşme imzaladıklarına işaret eden Gökmen, şunları kaydetti:

“ Bu ihale uluslararası şirketlere de açıktı ancak teknolojiyi bir tek biz ürettiğimiz ve bu konuda da patentlerimiz bulunduğu için ihaleye cevap verdik. Sözleşmemiz başladı, 8 aylık bir çalışmamız var. Ankara-Konya Yüksek Hızlı Tren Hattı’nda ve Ankara-Kırıkkale Demiryolu Hattı üzerindeki toplam 94 kilometrelik bir kesimde sistemin kurulumu gerçekleştirilecek. Ray kırıklarını uzaktan, otomatik ve hassas şekilde algılayan bu sistem dünyada tek. Hindistan bazında distribütörlük anlaşmaları imzalandı. Avustralya ile aynı şekilde anlaşmalarımız imzalandı. Londra metrosu bu konuyu yakından takip ediyor. Kanada, Belçika, Güney Kore ve Japonya ile ilişkilerimiz devam ediyor. Hedefimiz yıl sonuna kadar Türkiye’deki ilk 94 kilometrelik kısmı tamamlayıp sistemin kullanılmasını sağlamak.”

“Çorlu’daki kaza yaşanmayabilirdi”

Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde yaşanan tren kazasına ve bu tür kazaların önüne geçilebilmesine ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Gökmen, deprem, sel baskını, heyelan gibi faktörlerin etkisini testlerde tespit ettiklerini bildirdi. Hedeflerinin ilk aşamada kırıkların tespiti olduğunu vurgulayan Gökmen, RailAcoustic’in trenin güvenli hareketini etkileyecek birçok faktörün ve yol açtığı sonuçların algılanmasına olanak sağlayacağını vurguladı. Gökmen, şunları kaydetti: “ Bu fırsat daha önce doğsaydı, teknolojiyi daha önce geliştirebilseydik ki dünyada ilk biz geliştirdik, muhtemelen Çorlu’daki acı kaza yaşanmayabilirdi. Oradaki koşulları incelediğim zaman rahatlıkla gözlemleyebiliyorum ki hat üzerindeki o değişimi çok rahat algılayabilirdik.” (AA)

 

 

info@odtuteknokent.com.tr İhsan Doğramacı Blv. Üniversiteler Mah. İkizler Binası, ODTÜ TEKNOKENT 06800 Çankaya/Ankara